חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הכירו את הקהילה היהודית באיחוד האמירויות

דובאי אבו דאבי לדתיים

נתחיל מההתחלה

איחוד האמירויות היא מדינה שחיה על פי חוקי השריעה – ההלכה המוסלמית. מדובר במדינה שמרנית ביותר, אך הצורך למשוך תיירים והרצון להפוך למרכז השפעה גלובלי הפך אותה לגמישה יותר ביחס לדתות אחרות ולתיירים מרחבי העולם שאינם מוסלמים.

במסגרת הפתיחות היחסית שיש לדתות אחרות במדינה, נשאלת השאלה איך מתייחסים ליהודים בדובאי ובאבו דאבי והאם תיירים ישראלים ויהודים שיגיעו למדינה יוכלו לשמור כשרות ולהתפלל ללא חשש במקום. השאלות האלו נהיו פתאום רלוונטיות כעת לאור כינון היחסים בין ישראל למדינה המדברית בחצי האי ערב. מסתמן כי בקרוב מאוד יוכלו המוני מטיילים ישראלים לפקוד את איחוד האמירויות, ורבים מהם יצטרכו לשמור על אורח החיים היהודי הדתי שלהם גם שם.

רבים מהישראלים שמתעניינים באפשרות לנסוע לשם, רוצים לדעת, למשל, האם יש בית חב"ד איחוד האמירויות. כמו כן נשאלות שאלות רבות בנושא השמירה על כשרות ועל האפשרות להתפלל בחופשיות ובגלוי כאשר מבקרים במדינת המפרץ הזו.

הקהילה היהודית באיחוד האמירויות

הקהילה היהודית באיחוד האמירויות מונה כעת, על פי הערכות שונות, בערך כ-2,000 איש. רבים מהיהודים החיים במדינה הם אנשי עסקים מישראל וממקומות אחרים בעולם שבחרו להשתקע בה בעקבות עסקים שביצעו עם תושביה וביקורים תכופים באזור שהפכו להיות השתקעות של ממש בסופו של דבר. כזה הוא גם הסיפור של ראש הקהילה היהודית באיחוד האמירויות – סולי וולף. וולף הוא איש עסקים יהודי שהחליט להשתקע במדינה בעקבות עסקיו. בראיונות אחרונים שבוצעו עמו בכלי התקשורת הוא חשף כי קיימים כיום באיחוד האמירויות 2 בתי כנסת, אוכל כשר למהדרין ואפילו כ-45 ילדים שלומדים בתלמוד תורה.

הקהילה היהודית מתרכזת בעיקר בערים דובאי ואבו דאבי, שהן גם הערים הגדולות והמתוירות ביותר במדינה. ראשי הקהילה מספרים בראיונות לתקשורת כי לא נתקלו בגילויי אנטישמיות בולטים או בסכנה הנובעת מכך שהם יהודים דתיים. גם אנשי עסקים אחרים יהודים שהגיעו בשנים האחרונות למדינה נתקלו בחוויה דומה. סביר להניח שהסיבה העיקרית לכך שקיימת סובלנות דתית יחסית במדינה היא הרצון של השלטונות להתקרב למערב בעקבות אינטרסים גאו-פוליטיים והמתיחות הקבועה מול הציר האיראני.

אנשי הקהילה היהודית בדובאי ואבו דאבי מצליחים לשמור על אורח החיים היהודי שלהם בקלות רבה יחסית, כך מסתבר. הקהילה היהודית אמנם קטנה, אך יש בית כנסת באיחוד האמירויות, והיא מצליחה לקיים אורח חיים מסורתי ודתי באופן מעורר התפעלות. עובדה זו יכולה לסייע לכל המטיילים הדתיים שיגיעו לדובאי ולאבו דאבי בעתיד. כך, המטיילים יכולים להיות בטוחים שיהיה להם מניין לתפילה, שיהיה להם במקרה הצורך עם מי להתפלל ולשמור בחגים וכן יוכלו לדאוג לאספקה של אוכל כשר למהדרין במהלך הטיול או השהות במדינה.

איחוד האמירויות אבו דאבי
דובאי מלון אטלנטיס

שמירת כשרות בדובאי ואבו דאבי

אוכל כשר

אחד מהדברים שהכי מטרידים תיירים ישראלים דתיים בזמן נסיעה לחו"ל הוא נושא שמירת הכשרות. כפי שיודע כל מי שומר כשרות, מדובר לא רק בהפרדה בין חלב ובשר בארוחות, אלא שמירה גם על הכשרות של הכלים וכן צריכת מוצרי מזון כשרים גם אם הם לא חלביים או בשריים.

מה לגבי "חלאל"?

מכיוון שישנם יהודים בדובאי ומכיוון שהם מקיימים קהילה שומרת מסורת שם, ניתן לשמור כשרות באיחוד האמירויות. יש גם לקחת בחשבון שהבשר במדינה עומד בתנאי הכשרות האסלאמיים – שנקראים "חלאל". הכשרות האסלאמית דומה למדי לכשרות היהודית, לפחות בכל מה שקשור לשחיטה כשרה. הדבר מקל מאוד על יהודים לצרוך מוצרי מזון כשרים. אך בכל מקרה, הכשרות המוסלמית לא מייתרת את הצורך לקבל חותמת כשרות על המוצרים שאוכלים וצורכים, ולכן הרב של הקהילה היהודית דואג לכך בכל ימות השנה. תיירים שביקרו לאחרונה באיחוד האמירויות העידו שהם הצליחו לקיים שבת כשרה כהלכתה, ואף יכלו לשתות יין – למרות האיסור על צריכת אלכוהול על פי חוקי האסלאם.

בשר ומוצרים כשרים

רב הקהילה בשנים האחרונות, על פי פרסומים בתקשורת, הוא הרב לוי דוכמן. הרב דוכמן מטפל בכל נושא האוכל הכשר עבור בני הקהילה היהודית. עד לפני כמה שנים לא היה ניתן להשיג בשר כשר בדובאי ובאבו דאבי, אך אנשי הקהילה החלו לייבא בשר כשר מחו"ל וכבר זמן מה שמתבצעת גם שחיטה כשרה על פי כל חוקי ההלכה באיחוד האמירויות. על פי ראיון עם סולי וולף באתר YNET, השחיטה הכשרה מספקת מלאי של עד כ-1,000 עופות בשבוע – מה שעונה על הצרכים ויכול להספיק גם לאירוח של תיירים דתיים שיגיעו להתארח אצל חברי הקהילה. מעבר לכך, בסופרמרקטים של דובאי ואבו דאבי ניתן כבר כיום למצוא מוצרי צריכה כשרים, כך שהמטיילים הישראלים הדתיים יוכלו למצוא את מה שהם צריכים גם בסופרים.

דובאי

בתי כנסת באיחוד האמירויות

מכיוון שיש יהודים בדובאי ויהודים באיחוד האמירויות, יש צורך גם בבית כנסת מתפקד אחד לפחות שישרת את הקהילה היהודית במקום. הבשורה החיובית בעניין הזה לתיירים ישראלים דתיים היא שיש כבר שני בתי כנסת פעילים במדינה. בתי הכנסת האלה מספקים שירותי דת למעל 2,000 התושבים היהודים במדינה. חברי הקהילה מקיימים שם תפילות וטקסים, וכן את החגים השונים.

האם מסוכן ליהודים?

מטיילים ישראלים עלולים לחשוש מהזדהות כיהודים כאשר הם מבקרים באיחוד האמירויות, אך אנשי הקהילה היהודית מספרים כי מעולם לא נתקלו בגילויי גזענות או בסכנה כלשהי מצד התושבים המוסלמים. למעשה, שנת 2019 אף הוכרזה כ"שנת הסובלנות" במדינה. במסגרת שנה זו הוחלט להקים מתחם בין דתי בשם "בית משפחת אברהם". במתחם זו מתוכננים להיבנות בית כנסת, מסגד וכנסיה. בית הכנסת הזה, כאשר ייבנה, יהיה בית הכנסת השלישי במדינה.
בניית המתחם הזה משקפת את הסובלנות הדתית הרבה יחסית של שלטונות איחוד האמירויות ואיתות נוסף למערב על כך שהם מעוניינים לקדם שיתוף פעולה בכל התחומים.

מה עוד צריך לדעת על
הקהילה היהודית?

התיירים הישראלים שכבר מתכננים את הנסיעה לחופשה חלומית לדובאי ואבו דאבי יכולים להיות רגועים בכל מה שקשור בשמירה על המסורת בזמן הטיול. קהילה יהודית קטנה ופעילה קיימת באיחוד האמירויות בשני העשורים האחרונים לפחות והיא הצליחה ליצור מרקם של חיים יהודיים דתיים ומסורתיים.  

המגיעים למדינה יוכלו למצוא שני בתי כנסת פעילים, כאשר שלטונות המדינה כבר הכריזו על הקמה של בית כנסת אחד נוסף לפחות בעתיד הקרוב. מבחינת נושא הכשרות, ניתן למצוא אוכל כשר בדובאי ובאבו דאבי – וביקור קצר בסופרים הגדולים בערים האלו יגלה שישנם מוצרי מזון כשרים שניתן לקנות בהם.

גם בית חב"ד איחוד האמירויות כבר הוקם לפני כמה שנים במדינה, וניתן להיעזר באנשיו כדי למצוא אוכל כשר וכדי לקיים את אורח החיים הדתי והמסורתי היהודי בזמן שמבקרים במדינה. 

איך מתייחסים ליהודים?

לגבי היחס מהשלטונות ומהאזרחים המקומיים של המדינה, העדויות של חברי הקהילה היהודית מעידות על כך שהם חשים ביטחון רב באיחוד האמירויות ושאין בעיה להציג סמלים וסממנים דתיים יהודיים בפומבי. גם שלטונות המדינה מקפידים על שמירה של יחס סובלני, בין השאר מאחר והדבר עולה בקנה אחד עם האינטרסים שלהם להביא תיירים מכל רחבי העולם למדינה.

כבר הצטרפת לקבוצת הפייסבוק שלנו?

הצטרפו לקבוצת המטיילים שלנו בפייסבוק ותקבלו המון טיפים, המלצות ומידע חשוב על איחוד האמירויות!